כתיבת תוכנית עסקית

בכל שלב חשוב בחייו של עסק נדרשת תוכנית עסקית מקצועית.
בשלב ההקמה ובשלב השקה מהותית – מיועדת התוכנית לבחון מגמות, לבחון כדאיות ולעיתים רבות מוצגת התוכנית לצורכי גיוס הון. בנוסף, לפני קבלת החלטה אסטרטגית משמשת התוכנית לבחינה אמפירית של החלופות.

למי מיועדת התוכנית העסקית

התוכנית העסקית מיועדת לשלושה גורמים עיקריים:

  • בעל העסק
  • בנק/קרנות
  • משקיע פוטנציאלי

מכורח היותה של התוכנית העסקית, כלי לבחינת מהלכים עסקיים משמעותיים, בנייה נכונה ומדוייקת של התוכנית יכולה להיות ההבדל בין הצלחה וכישלון עסקי.

הכנת תוכנית עסקית מקצועית

חברת איתן פתרונות אשראי בע"מ מסייעת לעסקים בכל קנה מידה לבנות תוכנית עסקית מקצועית שתענה על כל צורכי העסק ותתווה את הדרך להצלחה בטוחה.

הצוות המקצועי מיומן בהכנת תוכניות עסקיות ובוחן את כל הפרטים הנדרשים ברמת דיוק גבוהה, כך שלעסק ולמשקיעים בו תוצג תמונה שלמה ההולמת את המציאות.
משך הזמן הנדרש להכנת התוכנית העסקית הינה כחודש עד שלושה חודשים.

שימוש התוכנית העסקית ע"י בעל העסק

התוכנית העסקית הינה למעשה מסמך ניהולי המאפשר לבעל העסק להגדיר מטרות העסק והאופן להשגתם לרבות צרכי מימון נדרשים להשגת התוכנית.

תוכנית עסקית טובה תהיה כזו שתאפשר לבעל העסק לבצע בקרה חודשית/רבעונית ולהשוות בין התחזיות לתוצאות בפועל, תוך מדידת הסטיות וניתוחן. על סמך הניתוחים ניתן להסיק מסקנות לצמצום הסטיות במטרה לעמוד בהגדרות התוכנית העסקית.
חשוב שתוכנית עסקית תיכתב ע"י גורם מקצועי מנוסה בכתיבת תוכניות בשיתוף בעל העסק, כך שבעל העסק יגדיר את היעדים להשגה, הדרכים וטווחי הזמן. בניית התוכנית בשיתוף בעל העסק, תביא לכך שהבקרה ע"י בעל העסק תהיה נכונה ויעילה.

שימוש התוכנית העסקית ע"י בנק/ קרן ההלוואות

אחד התנאים ההכרחיים כיום לקבלת הלוואה מקרן כלשהי הינה הגשת תוכנית עסקית. בהשקעות מסיביות ומהלכים אסטרטגיים עשוי הבנק לדרוש תוכנית עסקית במטרה לבחון את כדאיות ההשקעה/המהלך האסטרטגי של העסק.

שימוש התוכנית העסקית ע"י משקיע פוטנציאלי

התוכנית העסקית מהווה בסיס ראשוני למשקיע פוטנציאלי, לבחינת הרעיון העסקי והשוואתו לעסקים אחרים בתחום ולחלופות השקעה אחרות.

אופן הכתיבה המקצועית, מהווה גורם כבד משקל המשפיע על החלטת המשקיע הפוטנציאלי, באם להמשיך בבחינת רעיון ההשקעה בעסק זה או אחר.

מבנה התכנית העסקית

אמנם תוכנית עסקית נכתבת עפ"י צורכי העסק, אך יחד עם זאת, כל תוכנית עסקית מחולקת לשניים:

החלק הטקסטואלי – בו מתואר במלל כל הנדרש בתוכנית.
החלק הכלכלי/פיננסי – בו מתורגם החלק הטקסטואלי למספרים ותחזיות פיננסיות, לרבות משמעויות והשלכות כלכליות של התוכנית.

חלקה הטקסטואלי של התוכנית העסקית

  1. תקציר מנהלים – תמצית התוכנית כולה, הרעיון העסקי, תקציר תוצאות כלכליות וכו'. יש לזכור כי לא פעם, מסתפק קורא התוכנית בקריאת תקציר המנהלים בלבד. מסיבה זו חשוב שבפרק זה יבוא בבהירות תמצית התוכנית כולה.
  2. תיאור העסק – היסטוריה (אם זה עסק קיים), מיקום, תחום פעילות, בעלי מניות, מגמות בתחום הפעילות וכו'.
  3. מבנה ארגוני – מתאר את מבנה הניהול והתפעול בעסק, מחלקות, מספר עובדים בכל מחלקה, כפיפות וכו'.
  4. המוצר/הרעיון העסקי – המוצר והרעיון העסקי, ייחודיותו, הצורך אותו הוא מספק בשוק, חסרונותיו, פתרונות לחסרונות.
  5. הסביבה העסקית/שוק – ניתוח השוק והסביבה העסקית בו פועל העסק, מהווה את הבסיס לזיהוי פוטנציאל המוצר/הרעיון העסקי לחדירה/צמיחה בשוק הרלוונטי.
  6. תפעול וכ"א – הצגת המערך התפעולי של העסק וההתאמה שלו להשגת מטרות התכנית.

חלקה הכלכלי / פיננסי של התוכני העסקית

  1. פריסת דוחות רווח והפסד של שלוש השנים האחרונות של העסק
  2. פריסת מאזני החברה של שלוש השנים האחרונות
  3. ניתוח דוחות כספיים
  4. תקציב לשנת עבודה הבאה – כולל תחזית רווח והפסד לשנה
  5. ניתוח נקודת איזון
  6. ערך נוכחי נקי
  7. תחזית רווח והפסד למספר שנים
  8. ניתוחי רגישות
  9. ניתוח יכולת החזר

הרחבת התוכנית העסקית עם תוכנית שיווקית

במידת הצורך, ניתן להרחיב את התוכנית העסקית שתכלול גם תוכנית שיווקית.
התכנית השיווקית מתארת את הדרכים להשגת יעדי המכירות שמוצגים בתוכנית, תקציבי שיווק, מערך שיווקי, פריסה שיווקית וכו'.




פנו אלינו, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


קרנות נוספות





צרו עימנו קשר עכשיו ונשמח לסייע בייעוץ ראשוני ללא תשלום וללא כל התחייבות